ایجاد ساختمانی بتنی و ناهمگون با بافت تاریخی یزد در مجاورت کتابخانه مرکزی

به گزارش وبلاگ یاسی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، ایجاد ساختمانی بتنی و ناهمگون با بافت تاریخی یزد در مجاورت کتابخانه مرکزی صورت می گیرد.

ایجاد ساختمانی بتنی و ناهمگون با بافت تاریخی یزد در مجاورت کتابخانه مرکزی

یزد ثبت جهانی شده و امروز یکی از مهمترین مسائلی که در شهرسازی و توسعه شهری در خصوص یزد مطرح می گردد، توسعه حفاظت محور است؛ این مسئله به مقداری اهمیت دارد که کوچکترین کوتاهی می تواند یزد را از لیست جهانی یونسکو خارج کند و یزد قطعا باید برای هر نوع اشتباهی که اتفاق می افتد به مردم جهان جوابگو باشد، چرا که امروز یزد میراث خشتی جهانست و صرفا متعلق به مردم یک شهر و یک استان نیست.

ساختمان کتابخانه مرکزی جز اشتباهات بسیار فاحشی بود که سالهای گذشته رخ داد و فجایع متعددی در این سالها برای شهر تاریخی یزد رخ دادند، اما پس از ثبت جهانی یزد این مقدار تخریب ها و بی توجهی ها به کمترین حالت خود رسید و جنبش مردمی بازسازی منجر شد تا یزد بار دیگر طعم توسعه حفاظت محور را در پناه محددویت های قانونی بچشد.

اما با این وجود، در همین دوران هم باز هم بعضی از اشتباهات تکرار شدند، اشتباه تخریب بخشی از یک خانه تاریخی در اردکان، ساختمان بتنی مسجد حظیره، ساختمان الحاقی و ناهمگون کارخانه اقبال، همینطور ساختمان پرارتفاع پزشکان در بلوار طالقانی طالقانی و البته ساختمانی که این روزها در کنار اشتباه کتابخانه مرکزی و در دل بافت تاریخی، با رنگی نقره ای و سازه ای کاملا بتنی در حال ایجاد است.

دغدغه مندی جامعه محلی و مردم منطقه هم صحه بر این مسئله گذاشت تا این موضوع را پیگیری کنیم و جویای چرایی ایجاد چنین ساختمان هایی در این بافت تاریخی ارزشمند و مهمتر دلیل باقی ماندن آنها شویم.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در خصوص ساختمانی که در میان کارخانه اقبال و به صورت ناهمگون ساخته شده و بعلاوه ساختمانی که در مجاورت کتابخانه مرکزی در حال ساخت است، گفت: همگی در دوره های قبلی مدیریت میراث فرهنگی مجوز فعالیت خود را اخذ نموده اند لذا نتوانستیم برای ممانعت از فعالیت این املاک اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه باید این ساختمان ها خط اسمان و اصول معماری را رعایت نمایند، توضیح داد: هر چند در ایجاد این ساختمان ها از مصالح بومی استفاده نشده و ما امروز و پس از ثبت جهانی یزد مخالف ایجاد چنین ساختمان هایی هستیم اما ظاهر بنا و حد ارتفاع ساختمان ها باید کاملا استاندارد شهر جهانی باشد.

این مسئول با تاکید بر این که در خصوص ایجاد ساختمان مرکز درمانی مجاور کتابخانه مرکزی باید استانداردهای یک مرکز درمانی رعایت گردد، اظهار کرد: اگر امروز چنین ساختمانی بخواهد در بافت تاریخی ایجاد گردد مجوزی به آن نخواهیم داد و مخالف ایجاد چنین ساختمان هایی بتنی هستیم اما از آنجایی که مجوز به وسیله مدیران کل وقت صادر شده و ما هم تابع سیستم مدیریتی هستیم نمیتوانیم قانونی ورود کنیم اما نما و ارتفاع را مذاکره کردیم تا متناسب با ضوبط باشد.

وی با بیان اینکه ساختمان هایی مانند کتابخانه مرکزی به دلیل تخریب گسترده بافت تاریخی و ارتفاع غیراستاندارد مورد انتقاد بودند، گفت: اجازه ایجاد ساختمانی با ارتباع فراتر از میزان استاندارد را نمی دهیم در عین حال که بخش تاریخی مجاور ساختمان مذکور هم به وسیله مالک بنا حفظ و ساختمان نو که کاملا الحاقی است براساس استانداردهای درمانی در محوطه تسطیح شده در دوره های قبلی در حال ایجاد شدن است.

فاطمی با تاکید بر اینکه این قبیل موارد اشتباهات دوره های قبل هستند که نباید تکرار شوند، گفت: در فرایند ساخت این مرکز درمانی ایجاد ساختمانی متناسب با بافت مجاور آن نظارت خواهیم کرد در عین این که اجازه تکرار اتفاقاتی مانند ساخت کتابخانه مرکزی در بافت تاریخی را نمی دهیم.

منبع: همگردی

به "ایجاد ساختمانی بتنی و ناهمگون با بافت تاریخی یزد در مجاورت کتابخانه مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد ساختمانی بتنی و ناهمگون با بافت تاریخی یزد در مجاورت کتابخانه مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید