شناسایی پیامد های تازه کرونا برای سالمندان

به گزارش وبلاگ یاسی، دانشمندان تا به امروز کوشش های بسیاری برای شناسایی پیامد های کرونا بر روی افراد بهبود یافته انجام داده اند، اما یک مطالعه اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد تقریباً یک سوم (32 نفر از هر 100 نفر) از افراد سالمندی که در سال 2020 با بیماری کووید-19 درگیر شده بودند، پس از بهبودی حداقل به یک بیماری نو مبتلا شده اند. این تحقیق نو که در نشریه معتبر The BMJ و در 9 فوریه 2022 منتشر شد، تأکید می نماید که این مقدار مراجعه حدود 11 درصد سالمندانی است که به کووید-19 مبتلا نشده اند.

شناسایی پیامد های تازه کرونا برای سالمندان

به گزارش وبلاگ یاسی، این یافته دانشمندان بعلاوه نشان می دهد که این سالمندان تنها چند ماه پس از بهبودی، علائمی از یک بیماری تازه را بروز داده اند که احتیاج به مراجعه به پزشک را ضروری نموده است. این شرایط تازه نیز شامل طیف وسیعی از اندام ها و سیستم های اصلی، از جمله قلب، کلیه ها، ریه ها و کبد و بعلاوه عوارض سلامت روانی می گردد.

مطالعاتی که به آنالیز فراوانی و شدت شرایط تازه (عواقب) پس از عفونت کووید-19 می پردازند، آغاز به ظهور نموده اند، اما تعداد کمی از آن ها خطر بیش از حد شرایط تازه ناشی از عفونت کووید-19 را در افراد مسن (حداقل 65 سال) توصیف نموده اند. برای برطرف این مشکل، محققان آمریکایی از سوابق طرح بیمه سلامت برای شناسایی 133366 فرد 65 ساله یا بیشتر در سال 2020 استفاده کردند که قبل از اول آوریل 2020 به کووید-19 مبتلا شده بودند. این افراد در سه گروه مقایسه (غیر کووید) در سال های 2020، 2019 و گروهی که مبتلا به بیماری ویروسی دستگاه تنفسی تحتانی تشخیص داده شدند، همسان شدند.

سپس محققان هرگونه شرایط پایدار یا تازه را که 21 روز پس از تشخیص کووید-19 آغاز می شد (دوره پس از حاد) ثبت کردند و خطرات تازه را در شرایط ایجاد شده به وسیله کووید-19 طی چند ماه بر اساس سن، نژاد، جنس و اینکه آیا بیماران بخاطر ابتلا به کووید-19 در بیمارستان بستری شدند یا نه، محاسبه کردند. نتایج نشان می دهد که در بین افرادی که در سال 2020 مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده اند، 32 درصد در دوره پس از حاد برای یک یا چند بیماری تازه یا پایدار در پی مراقبت های پزشکی بودند که 11 درصد بیشتر از گروه مقایسه (غیر مبتلا) در سال 2020 بود.

در مقایسه با گروه غیر مبتلا در سال 2020، بیماران کووید-19 در معرض افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از شرایط از جمله نارسایی تنفسی (7.55 اضافی در هر 100 نفر)، خستگی (5.66 اضافی در هر 100 نفر)، فشار خون بالا (4.43 اضافی) و تشخیص سلامت روان (2.5 اضافی در هر 100 نفر) بودند. نکته جالب توجه اینکه یافته های مشابهی برای گروه مقایسه سال 2019 نیز بدست آمد. با این حال، در مقایسه با گروهی که بیماری دستگاه تنفسی تحتانی ویروسی داشتند، فقط نارسایی تنفسی، زوال عقل و خستگی به ترتیب 2.39، 0.71 و 0.18 در هر 100 نفر مبتلا به کووید-19، مقدار خطر را افزایش دادند.

افرادی که با کووید-19 در بیمارستان بستری شده بودند، در بیشتر موارد، اما نه همه بیماری ها، به طور قابل توجهی افزایش خطر ابتلا به بیماری تازه را نشان دادند. خطر ابتلا به چندین بیماری تازه نیز برای مردان، برای آن هایی که از نژاد سیاه پوست هستند، و برای افراد 75 ساله و بالاتر افزایش نشان داده است. متأسفانه، این یک مطالعه مشاهده ای محسوب می گردد، بنابراین نمی تواند دلیل این موضوع را تعیین کند. از سوی دیگر، محققان بعضی محدودیت ها از جمله این واقعیت که بعضی از تشخیص ها ممکن است واقعاً نشان دهنده شرایط تازهی نباشد که به وسیله عفونت کووید-19 ایجاد شده، را تأیید می نمایند.

با این حال، این دانشمندان هشدار می دهند که با بیش از 357 میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا در سراسر دنیا، تعداد بازماندگان با پیامد های پس از ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش خواهد بود. آن ها می نویسند: این یافته ها طیف گسترده ای از پیامد های مهم پس از عفونت حاد با ویروس SARS-CoV-2 را بیشتر نشان می دهد. درک مقدار خطر برای مهمترین پیامد های بالینی ممکن است تشخیص آن ها و مدیریت افراد مبتلا به عواقب پس از عفونت حاد SARS-CoV-2 را افزایش دهد. این محققان نتیجه گیری می نمایند: بعلاوه، نتایج ما می تواند به سیستم سلامت و سایر ذینفعان کلیدی آن یاری کند تا مقیاس عوارض سلامتی آینده را پیش بینی نمایند و برنامه ریزی برای استفاده از منابع مراقبت های بهداشتی را بهبود بخشند.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ یاسی

منبع: فرارو

به "شناسایی پیامد های تازه کرونا برای سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی پیامد های تازه کرونا برای سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید