اَبَرموشک ناسا بر سکوی پرتاب نهاده شد

به گزارش وبلاگ یاسی، سامانه پرتاب فضایی ناسا به عنوان قدرتمندترین موشک تاریخ برای آزمایش پیش از شروع مأموریت فضایی آرتمیس 1، به سکوی پرتاب منتقل شد.

اَبَرموشک ناسا بر سکوی پرتاب نهاده شد

روز پنج شنبه ساعت 17:47 منطقه زمانی شرقی (01:17 بامداد آدینه 27 اسفند) موشک غول پیکر نو ناسا، سامانه پرتاب فضایی، از ساختمان مونتاژ بیرون آمد و یک سفر آهسته 11 ساعته را به سمت سکوی پرتاب اصلی خود در مرکز فضایی کندی در فلوریدا شروع کرد.

این یک لحظه بزرگ برای ناسا بود، زیرا بیش از یک دهه را صرف توسعه این موشک بزرگ نموده است تا بتواند از آن برای فرستادن بار و انسان به اعماق فضا استفاده کند. سامانه پرتاب فضایی (Space Launch System) قدرتمندترین موشکی محسوب می گردد که تا کنون ساخته شده است.

جابه جایی مجموعه سامانه پرتاب فضایی 2.5 میلیون کیلوگرمی و فضاپیمای 23 تنی اوریون به سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی کندی، با سرعت 1.3 کیلومتر بر ساعت انجام شد. این گام مهم، شروعگر برنامه های هیجان انگیز پیشِ روست. این موشک در ماه آوریل تحت آزمایشی که با عنوان تمرین لباس خیس (Wet Dress Rehearsal) شناخته می گردد، تمام عملیات و مراحلی را که در یک پرتاب واقعی انجام می گردد، ازجمله پر کردن مخازن با سوخت، تجربه خواهد نمود.

اگر این کار به خوبی پیش برود، موشک به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه ناسا که مجموعه SLS و اوریون در آن کنار هم قرار گرفته اند، بازگردانده می گردد. سپس با انجام چند آزمایش دیگر، موشک برای نخستین پرواز خود تحت مأموریتی که آرتمیس 1 نام گرفته و قرار است تابستان انجام گردد، دوباره به سکوی پرتاب منتقل خواهد شد.

آرتمیس 1 مأموریتی بدون سرنشین است که قرار است برای آنالیز شرایط سفرهای انسانی به مدار ماه رفته و بازگردد. علاوه بر آزمایش های علمی گسترده ای که در این سفر به کار گرفته خواهد شد، ناسا اعلام نموده که مردم می توانند نام خود را همراه این مأموریت به مدار ماه بفرستند.

با انجام تمرین لباس خیس اعضای تیم مأموریت ارزیابی خواهند کرد که این آزمایش چقدر طبق برنامه ریزی بود و آیا احتیاج است پیش از پرتاب تغییراتی در پرتابگر انجام گردد؟ این اطلاعات بعلاوه یاری خواهد نمود تا زمان بندی نهایی مراحل بعدی و در نهایت پرتاب را معین نمایند.

بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا درباره این مرحله گفت: در این سکوهای پرتاب، افراد قابل توجه به چیزهای غیرقابل تصویری دست می یابند. امروز نسل نو، نه نسل آپولو، بلکه نسل آرتمیس، در حال آماده شدن برای رسیدن به مرزهای تازه ای است. این نسل فضانوردان را به ماه بازمی گرداند و این بار ما نخستین زن و نخستین فرد رنگین پوست را برای انجام کاوش های علمی پیشگامانه روی ماه فرود خواهیم آورد.

عکس کاور: سامانه پرتاب فضایی در سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا

Credit: NASA/Joel Kowsky

منابع: The Verge, Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "اَبَرموشک ناسا بر سکوی پرتاب نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اَبَرموشک ناسا بر سکوی پرتاب نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید