اتصال 5 نیروگاه به شبکه گاز تا سرانجام سال 1401

به گزارش وبلاگ یاسی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه نیروگاه چابهار، پاییز امسال به شبکه گاز متصل خواهند شد، گفت: درمجموع تا انتها امسال 5 نیروگاه تازه به خطوط سراسری گاز متصل خواهد شد.

اتصال 5 نیروگاه به شبکه گاز تا سرانجام سال 1401

به گزارش گروه مالی وبلاگ یاسی، سید جلال نورموسوی امروز (سه شنبه) در تبادل نظر با خبرنگار مالی ایرنا از اتصال 5 نیروگاه نو تا سرانجام سال جاری به شبکه گاز اطلاع داد و اضافه کرد: اردیبهشت ماه نیروگاه های زنجان، زرند کرمان و نیروگاهی در قشم به شبکه گاز متصل می شوند.

وی تأکید کرد: در نیروگاه قشم اکنون تزریق گاز صورت گرفته و مراحل نهایی آزمایش در حال اجرا است.

به گفته نورموسوی، نیروگاه اندیمشک در خوزستان نیز تا سرانجام تیرماه به شبکه گاز سراسری متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: بعلاوه نیروگاه چابهار در پاییز سال جاری گازرسانی می گردد.

نورموسوی تأکید کرد: نیروگاه کنارک هنوز قراردادی برای اتصال به شبکه گاز ندارد و از همین رو برنامه زمان بندی برای گازرسانی به این نیروگاه معین نشده است.

وی اضافه کرد: با امضای قرارداد نیروگاه کنارک، مقدمات اتصال این نیروگاه نیز به شبکه گاز انجام خواهد شد، اما به نظر می رسد اتصال این نیروگاه به شبکه گاز سال جاری انجام نگردد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه تا سرانجام سال انتظار داریم تقاضا های نوی از سوی نیروگاه های دیگر کشور برای اتصال به شبکه گاز ارائه گردد، گفت: در این صورت 3 نیروگاه دیگر نیز گازرسانی می شوند.

وی ادامه داد: در بعضی موارد هنوز قراردادی با شرکت گاز برای گازرسانی بسته نشده است. بعلاوه مواردی نیز وجود دارد که بخشی از اجرای خط لوله اتصال بر عهده خود نیروگاه است و هنوز اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.

به گزارش ایرنا، آمار ها نشان می دهد اکنون گاز سهمی بیش از 70 درصدی در سبد انرژی کشور و سهمی 75 درصدی در سبد انرژی های هیدروکربوری دارد.

بعلاوه توسعه میادین گازی که در صدر آن ها میدان مشترک پارس جنوبی است ایران را با ظرفیت پالایش بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در روز، در رتبه سوم تولیدکننده گاز دنیا قرار داده است. به طوری که جریان گاز طبیعی در سردترین روز های فصل زمستان و در مناطقی با دمای منفی 30 درجه هم پایدار است.

اکنون در حالی بیش از یک هزار و 216 شهر ایران به شبکه گاز متصل هستند که این تعداد در ابتدای انقلاب 9 شهر بوده است. اکنون 98.4 درصد از شهر های ایران گازرسانی شده اند.

در گازرسانی روستایی در 43 سال گذشته تعداد روستا های گازرسانی شده از سه روستا به 34 هزار و 884 روستا رسیده و 84.8 درصد از روستا های ایران به شبکه گاز متصل شده اند.

تا جایی که پیش از این، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به تازگی بیان کرد: گازرسانی به همه شهر ها و روستا های کشور تا دو سال آینده تکمیل می گردد.

تعداد نیروگاه های متصل به گاز طبیعی نیز از 18 نیروگاه در بهمن سال 57 به 87 نیروگاه افزایش داشته که نشان دهنده رشدی 380 درصدی در این زمینه است که علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت مایع، کاهش آلودگی محیط زیست را نیز در پی داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اتصال 5 نیروگاه به شبکه گاز تا سرانجام سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال 5 نیروگاه به شبکه گاز تا سرانجام سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید