استقرارهای 7000 ساله در خراسان جنوبی شناسایی شد

به گزارش وبلاگ یاسی، در آنالیز باستان شناسی دهستان پترگان شهرستان زیرکوه، استقرارهایی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد حدود 7 هزار سال قبل شناسایی شد.

استقرارهای 7000 ساله در خراسان جنوبی شناسایی شد

سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت:

در پروژه آنالیز و شناسایی دهستان پترگان 42 اثر شامل آب انبار، مسجد، مزار، قلعه، برج، رباط، محوطه استقراری و صنعتی مورد شناسایی نهاده شد که از این تعداد 37 درصد آثار، محوطه های استقرار و 17 درصد آن ها محوطه های صنعتی هستند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت که با توجه به آنالیز اجرا شده از اوایل دوره اسلامی شاهد رشد جمعیتی در این منطقه هستیم، به طوری که از 42 اثر شناسایی شده 12 محوطه متعلق به قرون اولیه اسلامی است.

برآبادی اضافه کرد که در آنالیز باستان شناسی دهستان پترگان، 63 اثر تاریخی نو متعلق به دوره اشکانی تا قاجار شناسایی شدند که سه اثر متعلق به دوران تاریخی، شش اثر مربوط به دوران تاریخی و اسلامی و 52 اثر متعلق به دوران اسلامی است.

وی گفت که از قدیمی ترین آثار می توان از محوطه تپه کوره محمدآباد، تپه دراج سفلی، محوطه دیودال، محوطه ریگ آهنگران نام برد که آثاری متعلق به دوره اشکانی است و نیز از نظر کاربردی آثار شناسایی شده را می توان به سازه های دفاعی، سازه های آبی، محوطه های صنعتی و بناهای آیینی تقسیم بندی کرد.

برآبادی با بیان اینکه دسترسی آسان به آب و منابع آبی منطقه نزدیکی به مراتع و همجواری با راه های ارتباطی از عوامل مهم و موثر در مکان یابی استقرارهای تاریخی است که در جریان آنالیز این دهستان شناسایی شده اند، اضافه کرد:

در این ارتباط از آنالیز یافته های سفالی می توان به ارتباطات منطقه ای و فرامنطقه ای دهستان زیرکوه نیز در دوره تاریخی و در عصر اسلامی با منطقه ها همجوار پی برد.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت که از مجموع 2200 اثر تاریخی، فرهنگی، چشم اندازهای طبیعی و معنوی شناسایی شده خراسان جنوبی تا به امروز حدود 800 اثر در لیست آثار ملی ثبت شد.

برآبادی یادآورشد که از مجموع آثار ثبت شده مجموعه قنات بلده فردوس، باغ اکبریه بیرجند و بیابان لوت مشترک خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان در لیست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "استقرارهای 7000 ساله در خراسان جنوبی شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرارهای 7000 ساله در خراسان جنوبی شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید