برقراری شرایط ممنوعه بر قریب به تمام دشت های یزد

به گزارش وبلاگ یاسی، خبرنگاران/یزد مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد گفت: درحال حاضر از میان 19 دشت استان که دارای آب باکیفیت می باشند 16 دشت به دلیل برداشت اضافه از آبهای زیرزمینی در شرایط ممنوعه به سر می برند و سه دشت مابقی که آزادند نیز از نظر کیفی دارای آب شور هستند.

برقراری شرایط ممنوعه بر قریب به تمام دشت های یزد

محمدعلی امیربیکی در خصوص شرایط افت آبخوان و کسری مخزن در استان با اشاره به اینکه میانه بارندگی سالیانه استان حدود 95 میلیمتر و در مقایسه با میانه بارندگی کشور حدودا 38 درصد است، اضافه نمود: واقع شدن استان در کمربند بیابانی نیمکره شمالی، تحلیل سیستم های باران زای وارده به استان به دلیل دوری از منابع رطوبتی، تابش خورشیدی زیاد و موقعیت توپوگرافی همگی موجب شده تا شرایط اقلیمی استان به صورت خشک و خشن درآید.

وی با بیان این که بهره برداری از آب زیرزمینی از قدیم الایام بوسیله چشمه و قنات در استان یزد رایج بوده است و در دشت های مختلف شبکه های وسیعی از رشته قنوات وجود داشته که آب مورد مصرف کشاورزی، شرب و بهداشت را تامین می نموده است، اضافه نمود: بهره برداری با این سیستم مناسب ترین روش حفظ تعادل هیدرولوژیکی سفره های آب زیرزمینی بوده است.

امیربیکی اظهار کرد: با رواج حفر چاه در استان و در نتیجه برداشت بیش از حد از آبخوان ها، این تعادل بهم خورده و افت سطح آب زیرزمینی مشاهده شده است، به طوری که امروزه بیلان آبی در بیشتر دشت های استان منفی و در بعضی منطقه ها هم بحرانی است.

وی ادامه داد: کسری بیلان آب زیرزمینی استان حدود منفی 384 میلیون مترمکعب در سال آبی 1400-1399 بوده و میانه کسری بیلان دراز مدت آن حدود منفی 243 میلیون مترمکعب است، بدیهی است که شرایط موجود زنگ خطری برای شرایط سفره های آبی استان در آینده نه چندان دور می باشد. البته از عواقب اسف بار افت سطح آب زیرزمینی علاوه بر خشکیدن قنوات و کاهش آبدهی تعدادی از چاهها، تغییر کیفیت و افزایش املاح هم بوده است.

این مسئول از جمله مهمترین راهکارهای مدیریت وضع موجود را طرح احیا و تعادل بخشی مطرح نمود و گفت: طرح مذکور یکی از عمده فعالیت های وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت حفاظت کمی و کیفی منابع آب و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب زیرزمینی است که در سال های اخیر در محدوده های مطالعاتی استان اجرا شده است.

به گزارش وبلاگ یاسی و به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای یزد، امیربیکی در خاتمه گفت: اقداماتی همانند نصب کنتور، انسداد چاه های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، خاموشی، اصلاح و تعدیل و غیره باعث صرفه جویی در اندازه برداشت از منابع آب زیرزمینی شده و علاوه بر طرح فوق، اجرای طرح استفاده مجدد از پساب تصفیه شده مطابق با مسائل زیست محیطی و بعلاوه فرهنگ سازی در اقشار مختلف جهت صرفه جویی و کاهش مصرف آب از جمله دیگر راهکارهای مدیریت مصرف است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برقراری شرایط ممنوعه بر قریب به تمام دشت های یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برقراری شرایط ممنوعه بر قریب به تمام دشت های یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید