برنامه نو برای تحقق شهر شیشه ای ، مشارکت مردم در مشخص و اولویت بندی پروژه ها ، توزیع عادلانه اعتبارات و حذف ردیف های تکراری

به گزارش وبلاگ یاسی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از تغییر در نحوه بودجه ریزی سالانه شهرداری مرکز خبرداد و گفت: برنامه کلان ما بازنگری و بهبود نظام بودجه ریزی است که تحول بزرگی در فرایند مدیریت، کنترل و نظارت بر بودجه تمام بخش های شهرداری تهران ایجاد خواهد نمود.

برنامه نو برای تحقق شهر شیشه ای ، مشارکت مردم در مشخص و اولویت بندی پروژه ها ، توزیع عادلانه اعتبارات و حذف ردیف های تکراری

به گزارش وبلاگ یاسی آنلاین، امیر شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت: موضوع بازنگری و بهبود نظام بودجه ریزی شهرداری تهران در سال 1401 با تأکید بر سه محور اصلاح و بهبود نظام تدوین بودجه، افزایش کنترل و نظارت بر اجرای بودجه و ایجاد شفافیت و انضباط مالی در دستور کار ما واقع شده است.

او با پرداختن به مجموعه اقداماتی که در چارچوب این محورها تعریف و عملیاتی شده است، اضافه نمود: از جمله مهمترین اقدامات می توان به بازنگری و ساماندهی ردیف های اعتباری هزینه ای و سرمایه ای مستمر منطقه ها، سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران اشاره نمود. بعضی از ردیف های بودجه ای تکراری و مواردی نیز دارای همپوشانی است که طی سالیان متمادی ایجاد شده اند و اکنون نیازمند اصلاح و ادغام هستند.

به گفته شهرابی، هدف از بازنگری و ساماندهی ردیف های اعتباری، اصلاح ردیف های اعتباری هزینه ای و سرمایه ای مستمر و ادغام ردیف های اعتباری مشابه، افزایش اختیارات مدیران اجرایی در انجام عملیات و هزینه کرد ردیف های اعتباری و برطرف بعضی از محدودیت های موجود، کاهش تعداد موافقتنامه های توضیح عملیات و امکان مبادله باکیفیت و محتوای قابل استناد و افزایش کنترل و نظارت بر اجرای بودجه است.

توزیع عادلانه اعتبارات

او از پیاده سازی مدل نو تسهیم و توزیع عادلانه و اطلاعات محور اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای اطلاع داد و گفت: اجرای این مدل در راستای توزیع عادلانه اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای مستمر بین منطقه ها 22گانه و تسهیم اعتبارات بر مبنای شاخص های مؤثر در هر ردیف اعتباری صورت می گیرد که اقداماتی چون مشخص شاخص مبنا و موثر در مشخص سهم اعتباری منطقه ها متناظر با هر ردیف اعتباری، گردآوری اطلاعات منطقه ها 22گانه در هر شاخص، انجام محاسبات بازتوزیع عادلانه اعتبار ردیف ها و طراحی داشبورد مدیریتی با همکاری سازمان فناوری اطلاعات در دستورکار واقع شده است.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اشاره به الزام انجام مطالعات قبل از پیشنهاد و تصویب پروژه های نو (سرمایه ای غیرمستمر) اعلام کرد: درخصوص پروژه های نو ابلاغ دستورالعمل آن در راستای ایجاد وحدت رویه در فرایند پیشنهاد و تصویب پروژه های نو و جلوگیری از اعمال سلایق مدیریتی و هدررفت منابع شهرداری تهران و بعلاوه تأکید بر نیازسنجی و امکان سنجی در تعریف و پیشنهاد پروژه های نو غیرمستمر قبل از پیشنهاد پروژه نو در لایحه بودجه انجام شده است.

نظارت بر پروژه های توسعه محله ای

او تدوین سازوکار تعریف، اجرا و نظارت بر پروژه های توسعه محله ای را چهارمین اقدام مهم در این زمینه برشمرد و اضافه نمود: پروژه های توسعه محله ای از مهم ترین برنامه های شورا و شهرداری در دوره نو مدیریت شهری به شمار می رود که منجر به ابلاغ دستورالعملی در این زمینه شده است. این امر با هدف اصلاح و بهبود سازوکار تعریف و تصویب پروژه های توسعه محله ای و جلوگیری از تصویب پروژه های سرمایه ای بدون امکان اجرا، انجام می گردد.

شهرابی با بیان اینکه ما طرح رصد و قرار خدمت را در ابتدای کار به اجرا درآوردیم، تاکید نمود: این طرح ها ابتکار مدیریت شهری تهران (شورای شهر ششم و شهرداری) بوده که از این طریق بستر مناسبی برای تعریف و اجرایی شدن پروژه های توسعه محله ای فراهم شده است.

این مدیر شهری مرکز بازنگری و تغییر مدل تخصیص اعتبار را از دیگر برنامه های نو دانست و گفت: این اقدام به منظور تخصیص بهینه منابع محدود به پروژه ها و فعالیت های اولویت دار و مهم، مشارکت مدیران اجرایی در مشخص تخصیص و توزیع نقدینگی ردیف های اعتباری ذیربط و افزایش کارایی تخصیص اعتبار در پرداخت نقدینگی به پروژه ها و فعالیت های مدنظر صورت می گیرد.

سامانه ای برای مشارکت مردم در بودجه ریزی

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از طراحی و پیاده سازی سامانه مشارکت مردمی در مدیریت شهری اطلاع داد و اضافه نمود: هدف از این اقدام حرکت به سمت بودجه ریزی مشارکتی است. درواقع بنا داریم زمینه استفاده از ظرفیت مشارکت مردم در مشخص پروژه ها، اولویت بندی آنها و سنجش اندازه رضایت آنان از اقدامات مدیریت شهری و ارائه الگویی نو و متفاوت از بودجه ریزی مشارکتی و برنامه ریزی همراه با شهروندان را محقق کنیم.

توزیع عادلانه سرانه های خدماتی

شهرابی از جانمایی و درج اطلاعات پروژه های سرمایه ای غیرمستمر در سامانه GIS اطلاع داد و اعلام کرد: این اقدام در فرایند بودجه ریزی تصمیم سازی بهینه در فرایند تصویب پروژه های سرمایه ای غیرمستمر و توزیع و تامین عادلانه سرانه های خدماتی صورت می گیرد و ایده اصلی آن، نمایش پروژه های شهرداری روی سامانه داده های مکانی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "برنامه نو برای تحقق شهر شیشه ای ، مشارکت مردم در مشخص و اولویت بندی پروژه ها ، توزیع عادلانه اعتبارات و حذف ردیف های تکراری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه نو برای تحقق شهر شیشه ای ، مشارکت مردم در مشخص و اولویت بندی پروژه ها ، توزیع عادلانه اعتبارات و حذف ردیف های تکراری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید