صداوسیما بدون اجازه تمام آهنگ هایم را پخش می نماید

به گزارش وبلاگ یاسی، وحید تاج درباره اینکه بر اساس قوانین حقوق حاصل از حق امتیاز به چه کسی تعلق می گیرد، شرح می دهد: هر اثر موسیقایی صاحب اثری دارد که به اسم تهیه کننده حق الزحمه دست اندرکاران فراوری اثر را پرداخت می نماید. اگر قرار بر پرداخت حق و حقوقی در زمینه حق امتیاز باشد، به تهیه کننده پروژه تعلق می گیرد که البته ممکن است خود خواننده یا آهنگساز اثر باشد.

صداوسیما بدون اجازه تمام آهنگ هایم را پخش می نماید

در راستای آنالیز حق امتیاز در ایران و دنیا، این بار تصمیم گرفتیم با وحید تاج ـ خواننده موسیقی ایرانی ـ صحبتی داشته باشیم. او در این گفت وگو از تجربه های شخصی اش می گوید و تاکید می نماید که حق و حقوق هنرمندان بنا بر تلاشی که برای ساخت اثر می نمایند، باید رعایت گردد.

تاج در ادامه صحبت های بالا نمونه ای نام نموده و به وبلاگ یاسی می گوید: دو سال پیش فردی ساخت ویدئویی را برای اثر خاک مهر آیین که نسخه صوتی آن 10 سال پیش فراوری شده است، با حضور خود من تهیه نمایندگی کرد. چندی بعد از صدا و سیما با من تماس گرفتند و اطلاع دادند که این ویدئو برنده یک جایزه شده است. به همین جهت فردی به نیابت از من جایزه را دریافت کرد. ولی پس از مدتی بار دیگر از طرف صدا و سیما با من تماس گرفتند و اطلاع دادند که جایزه متعلق به تهیه نماینده اثر است و باید جایزه را پس بفرستم.

این خواننده در ادامه با تأکید بر اینکه حق امتیاز در ایران معنایی ندارد، بیان نمود: چندین سال پیش به فاصله چند ساعت پس از برگزاری مرنام رونمایی از یکی از آلبوم هایم، تمام سایت های انتشار موسیقی، قطعات آلبوم را به صورت رایگان پخش کردند. البته شنیده شدن آثاری که فراوری می کنیم، ایرادی ندارد ولی به هر حال هنرمندان هم بنابر تلاشی که برای ساخت اثر می نمایند، حق و حقوقشان باید رعایت گردد.

او ادامه داد: به نام مثال خود من برای ضبط آلبوم اخیرم که بی فاصله نام دارد، حدود یک سال در استودیو کار کردم. حال اگر بخواهیم به مدت زمانی که خود آهنگساز برای ساخت اثر صرف می نماید بپردازیم، باید زمانی به مراتب طولانی تری را در نظر بگیریم.

این هنرمند با بیان اینکه در ایران، نهادهای دولتی به آثار موسیقی و خالقشان بها نمی دهند و صندلی هنر و هنرمند شناخته شده نیست، توضیح داد: نهادهای دولتی مانند صدا و سیما آثار موسیقایی را بدون کسب اجازه صاحب اثر، پخش می نمایند. تمام آلبوم های من از رادیو پخش می گردد، بدون اینکه یک بار از من اجازه گرفته باشند. چه بسا نام کار را غلط می گویند. تلویزیون چند سال پیش اثر خاک مهر آیین من را با نام خواننده دیگری از شبکه دو پخش کرد. پس از این اتفاق با شبکه دو تماس گرفتم و سوال کردم که چرا اثر مرا با نام فرد دیگری پخش نموده اند؟ در پاسخ، پس از اینکه قرار بر اصلاح نام صاحب اثر شد، اطلاع دادند که کلیه شبکه ها شناسنامه اثر را غلط به ثبت رسانده اند. به همین جهت مجبور شدم با همه آنها تماس گرفته و درخواست کنم که اطلاعات را اصلاح نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صداوسیما بدون اجازه تمام آهنگ هایم را پخش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صداوسیما بدون اجازه تمام آهنگ هایم را پخش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید