نیشابور میزبان چهارمین همایش ملی آینده پژوهی در حمل و نقل (ترافیک ، انسان ، آینده)شد

به گزارش وبلاگ یاسی، خبرگزاری خبرنگاران-چهارمین همایش ملی آینده پژوهی در حمل و نقل (ترافیک ، انسان ، آینده) در سالن همایشهای جهاد دانشگاهی نیشابور به همت شهرداری نیشابور برگزار شد.

نیشابور میزبان چهارمین همایش ملی آینده پژوهی در حمل و نقل (ترافیک ، انسان ، آینده)شد

به گزارش خبرنگار وبلاگ یاسی در نیشابور ،شهردار نیشابور در این مراسم گ اظهارکرد : شهرستان نیشابور بنابر سرشماری سال 1395 حدود 520 هزارنفر جمعیت دارد که 280 هزارنفر آن در شهر نیشابور ساکن هستند و این جمعیت دارای حدود 200 هزار خودرو می باشند که ضریب نفود 5/2 خودرو به ازای هر خانوار می باشد. در سالهای 98 و 99 حدود 7000 خودرو در نیشابور پلاک گذاری شده که در 6 ماهه 1400 به 1900 مورد رسیده است و برای خودروهای موجود و خودروهایی که تا انتها سال پلاک گذاری می شوند باید فقط 20 کیلومتر خیابان اضافه کنیم .

سیدحسن میرفانی گفت : در شهر نیشابور حدود29% از شهفرایندان بصورت پیاده طی جهت می نمایند که از این اندازه سهم استفاده از دوچرخه حدود 7/3% می باشد . در حالی که از مجموع خودروهای شخصی و عمومی که در این شهر در حال تردد هستند سهم حمل و نقل عمومی تقریبا 34% است .

وی گفت: برای اینکه در زمینه آلودگی هوا در آینده گرفتار معضلات و مسائل شهرهای بزرگ و کلان شهرها نشویم این سهم باید از 34% به 75% ارتقاء یابد.

میرفانی یادآورشد:در پایشی که در زمینه آلودگی هوا در نیشابور اجرا شده است به این نتیجه رسیده ایم که اگر تا 5 سال آینده ، نگرش مدیریت شهری عوض نگردد و همین فرایند فعلی ادامه یابد ، شهر نیشابور همانند کلان شهرهای کشور دچار معضل آلودگی هوا خواهد بود و باید در آن موقع فکر کنیم که برای مقابله با آلودگی هوا و مسائل مربوط به آن به تمهیداتی همانند طرح زوج و فرد کردن خودروها ، تعطیلی مدارس و ... بیندیشیم.

شهردار نیشابور با تاکید بر استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی گفت : باید در رویکرد مدیریت شهری تغییرات ایجاد گردد و از امروز به تمهیداتی بیندیشیم تا فردا گرفتار معضلاتی همانند ترافیک و آلودگی هوای شهر نشویم .

وی درخصوص راهکارهایی که میتوان برای این معضل ارائه داد به موارد اشاره نمود از جمله : توسعه شبکه معابر فعلی و موجود شهر ، بهره وری از شبکه معابر فعالی و موجود مانند ایجاد جهت ویژه اتوبوس و استفاده از فن آوریهای نوین و تقویت مرکز کنترل ترافیک ، جایگزینی سیستم انسان محوری بجای سیستم خودرو محوری ، توسعه فرهنگ استفاده از پیاده راهها و افزایش استفاده از دوچرخه ، ایجاد نگاه عدالت محور به توسعه براساس ظرفیت ، انجام مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک و اخذ مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور.

مهندس میرفانی شهردار نیشابور توضیح داد : شهرداریها به تنهایی نمی توانند مسائل ترافیک و آلودگی هوا را برطرف نمایند و این امر مستلزم آن است که کلیه دستگاه های مرتبط به شهرداریها یاری نمایند.

مهندس کراری رئیس کمیسیون عمران ، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه 66% خودروهایی که در سطح شهر در حال تردد هستند خودروهای شخصی می باشند که از این اندازه 70% تک سرنشین هستند.

وی اضافه نمود : اگر 30% خودروهای تک سرنشین از تردد در معابر خودداری نمایند علاوه بر برطرف عمده مسائل ترافیکی شهرها باعث صرفه جویی در مصرف بنزین نیز خواهد شد . به گونه ای که براساس مطالعه ای که در سال 96 اجرا شده کم شدن همین 30% تردد برابر با بودجه عمرانی یکسال کشور بوده و از طرف دیگر باعث کاهش چشمگیر آلودگی هوا خواهد بود.

قامتی معاون استاندار و فرماندار نیشابور نیز حمل و نقل را جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان و فصلی الزامی در مطالعات و برنامه ریزیهای حوزه های شهری و پرداختن به این موضوع را یک اصل مهم در توسعه پایدار با رویکرد عدالت اجتماعی دانست

در ادامه این همایش دکتر مغربی و دکترمحمدیان یزدی از اساتید برجسته دانشگاهی در مورد موضوع همایش به ایراد سخن پرداختند.

و در انتها همزمان با چهارمین کنفرانس ملی آینده پژوهی در حمل ونقل (ترافیک، انسان، آینده) اختصاص پنج دستگاه دوچرخه به وسیله شهردار محترم به اتوبوس سیار دوچرخه(سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر) جهت حمایت از تروج فرهنگ دوجرخه سواری صورت گرفت.

سیدباقرمیرعلمدار

.

منبع: خبرگزاری آریا

به "نیشابور میزبان چهارمین همایش ملی آینده پژوهی در حمل و نقل (ترافیک ، انسان ، آینده)شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیشابور میزبان چهارمین همایش ملی آینده پژوهی در حمل و نقل (ترافیک ، انسان ، آینده)شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید