چطور کرونا ویروس ارتش آمریکا را تکان داد

به گزارش وبلاگ یاسی، وزارت دفاع آمریکا این روزها مهمان هایی نامعمول داشت؛ دکتر آنتونی فائوچی و دکتر دبورا بروکس، مشاوران اصلی دونالد ترامپ در حوزه کروناویروس که تبدیل به چهره های دولت در این بحران شده اند؛ ماسک به صورت زده و در اتاق کنفرانس امن پنتاگون به نام تانک . آنها به آنجا رفتند تا با ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال جان هایتن، معاون وی درباره کوشش های ارتش برای مدیریت شیوع کروناویروس و دانش کارشناسی پزشکی لازم برای محافظت از 1.4 میلیون پرسنل نظامی ارتش آمریکا به بحث بپردازند.

چطور کرونا ویروس ارتش آمریکا را تکان داد

به گزارش وبلاگ یاسی، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، این نشست یک مساله مهم امنیت ملی آمریکا را مورد تاکید قرار داد که تا کنون به صورت دقیق و علنی توسط رئیس جمهور آمریکا مورد بحث قرار نگرفته است: چالش تضمین آماده بودن ارتش برای به کارگیری قوایش در مبارزه با شیوع ویروس.

همچنان که آمریکا خود را برای موج دوم احتمالی شیوع کروناویروس در پاییز امسال میلادی آماده می نماید موانع عمده ای در پیش روی پنتاگون قرار گرفته است. این موانع عبارتند از تجمیع قابلیت های قدرتمند اجرای آزمایش ها و تست ها تا تأمین تجهیزات محافظت شخصی به شکلی مناسب و مداوم ضمن ادامه تامین پرسنل پزشکی برای حمایت از نظام بهداشت و درمان غیرنظامی.

فراتر از حفظ کارنمودهای ارتش، این تلقی وجود دارد که شیوع ویروس می توانند ژئوپلیتیک را دگرگون نموده و تهدیدهای غیرقابل پیش بینی و جدیدی را برای امنیت ملی آمریکا به وجود بیاورد.

یکی از واضح ترین نشانه های نگرانی بالای پنتاگون این حقیقت بود که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا محدودیت های شدیدی را بر حجم اطلاعاتی که در اختیار عموم مردم آمریکا قرار داده می گردد قرار داده است. در حالی که این سازمان هر روز اطلاعاتی را درباره تعداد پرسنل با تست مثبت ابتلا به کرونا منتشر می نماید اما ارتش آمریکا اطلاعاتی را که معتقد باشد ضعف های مربوط به آمادگی آمریکا را فاش نموده و مورد سوء استفاده دشمنان قرار بگیرند منتشر نمی نماید.

این احساس که پنتاگون شفافیت به خرج نمی دهد روز آدینه هر چه بیشتر تشدید شد. آدینه فاش شد که مارک اسپر وزیر حاضر به پذیرفتن این توصیه که کاپیتان برت کوزیر مجدداً به فرماندهی ناو تئودور روزولت بازگردد نبوده است. این ناو بعد از شیوع گسترده ویروس در میان پرسنلش به حاشیه رفت هر چند که اسپر گفت خواهان قرائت کل تحقیقات قبل از پذیرفتن این تصمیم است.

با ادامه بحران شیوع کروناویروس دلایل مختلفی برای نگران بودن وجود دارد. ارتش آمریکا از مدت ها پیش طرح هایی اساسی را برای چگونگی واکنش به زمان بحران شیوع ویروس آماده نموده بود. زمانی که نخستین بار ویروس کرونا شیوع و گسترش پیدا کرد پنتاگون هزاران تن از کارمندانش را برای دورکاری به خانه فرستاد و فرماندهان ارشد آن نیز آغاز به پوشیدن ماسک و اجرای تدابیر فاصله گذاری اجتماعی کردند. تیم های بحران در مراکز بسیار ایمن فرماندهی در پنتاگون و همچنین فرماندهی شمالی در کلورادو تجمع کردند اما با احتیاط تضمین دادند که چنانچه شیوع ویروس در آنجا اتفاق بیفتد در مناطقی مجزا کار نمایند.

ویروس کرونا ارتش آمریکا را بر آن داشت که رزمایش های خود را لغو کند، موقتاً فرایند وارد شدن استخدامی های جدید را متوقف سازد و ناو هواپیمابر تئودور روزولت را بعد از تایید ابتلای بیش از 800 تن از ملوان هایش به کرونا و مرگ یکی از آنها در اثر این بیماری در بندر حفظ کند. در حال حاضر بیش از 40 کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا دست کم یک یا تعداد بیشتری از ملوانهای با آزمایش مثبت ابتلا به کرونا دارند. روز آدینه شبکه سی ان ان دریافت دست کم 18 مورد از این مبتلایان در ناو یو اس اس کید که در دریا در حوزه شرق اقیانوس آرام است وجود دارند و حالا باید بندری پیدا گردد تا این ناو بتواند به آن بازگردد. طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا تعداد این موارد در این ناو تا روز شنبه به 33 تن رسیده است.

در حال حاضر حدود چهار هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس در میان نیروهای وظیفه فعال ارتش وجود دارند اما مورد ناو روزولت باعث ایجاد بیشترین میزان اضطراب در میان جامعه پزشکی ارتش شد. دریادار بروس گیلینگهام جراح کل نیروی دریایی آمریکا اخیراً گفت: این ویروس از طرق مختلف یک ویروس پنهانکار بوده و این تحقیقات درباره شیوع ویروس یک سلاح پزشکی مهم برای درک رفتار آن است تا ما بتوانیم بهتر از خدمه و همقطاران شان در کشتی های دیگر و نهایتاً کشور محافظت کنیم.

نیروی دریایی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در حال مشارکت به روی مطالعه ای هستند تا بفهمند چطور ویروس حتی به رغم اجرای تدابیر جداسازی در کل یک کشتی پخش می گردد. این حقیقت که 120 ملوان بدون علامت قبلی تست مثبت ابتلا به کرونا داشته اند پرسش هایی را درباره محدودیت نظام تست گیری فعلی به وجود می آورد. هایتن هفته جاری به وبلاگ یاسی در پنتاگون گفت: تست دریافت تنها ما را در این زمان قادر نمی سازد که آمادگی و در دسترس بودن خود را ارتقا دهیم.

او همچنین هشدار داد که بعضی سربازان بعد از 14 روز جداسازی حتی با وجود اینکه در ابتدای امر علائمی نداشتند همچنان تست ابتلایشان به کرونا مثبت در می آید. طرحی از سوی اسپر مورد پذیرش قرار گرفته برای اینکه اولویت دهد به اینکه چه کسانی در ارتش در درجه اول تست ابتلا به کرونا بدهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چطور کرونا ویروس ارتش آمریکا را تکان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور کرونا ویروس ارتش آمریکا را تکان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید