حمل ونقل ریلی به نوسازی لوکوموتیو احتیاج فوری دارد

به گزارش وبلاگ یاسی، در حالی که دولت با واردات لوکوموتیو مخالفت می نماید و اعتقاد دارد در داخل ظرفیت فراوری داریم، صنعت حمل ونقل ریلی کشور از احتیاج فوری به تامین لوکوموتیو نو و نوسازی در این حوزه سخن می گوید.

حمل ونقل ریلی به نوسازی لوکوموتیو احتیاج فوری دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان صنعت حمل ونقل کشور ضمن اعلام این خبر که برای بهبود و ارتقای مدیریت، معاونتی مستقل با عنوان صنایع حمل ونقل در ساختار نو وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است، گفت: نمی گذاریم در جایی که ظرفیت فراوری وجود دارد، واردات انجام گردد بنابراین با واردات لوکوموتیو مخالف هستیم.

او در این نشست بعلاوه از نوسازی ناوگان حمل ونقل سنگین به ویژه در بخش ماشین آلات کشاورزی، راه سازی و معدنی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که تا سرانجام سال یا سال آینده این طرح اجرایی خواهد شد.

با این وجود سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران از احتیاج فوری کارخانه های کشور به نوسازی بخش دیزل و لوکوموتیو برای جابه جایی مواد اولیه و یا کالاهای فراوری شده، سخن گفت و تاکید نمود: بخش خصوصی موافق حمایت از فراوری داخلی است؛ اما زمانی که در داخل بخشی از فراوریات به علت نبود لوکوموتیو رسوب نموده است، باید فکر عاجل برای حل این مسئله کرد.

این فعال مالی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به اینکه در گذشته شرکتی در فراوری لوکوموتیو فعالیت می کرد؛ اما در حال حاضر اطلاعی از فرایند فعالیت این شرکت وجود ندارد، گفت: شفافیت در این حوزه بسیار لازم است. باید بازدیدهایی اتفاق بیافتد تا متوجه بشویم که شرایط فراوری کشور در حوزه لوکوموتیو چگونه است. امروز صنعت حمل ونقل ریلی کشور احتیاج فوری به نوسازی دارد. البته موضوع تنها به بخش ریلی محدود نمی گردد. حتی در بخش دریایی و زمینی نیز همین شرایط حاکم است.

به گفته او شرکت های کشتی رانی باید سفارش ساخت شناورهای مورداحتیاج خود را به کشتی سازی های داخلی بدهند، اینکه چنین فرایندی وجود ندارد باید آسیب شناسی گردد. امروز کشتی رانی ایران به علت ناوگان قدیمی و فرسوده اجازه ورود و تردد در آب های بین المللی را ندارد چون آلودگی بالایی فراوری می نمایند. اگر روزی تحریم ها برداشته گردد بدون شک در حوزه حمل ونقل به علت فرسودیگ بالا با چالش های جدی روبرو می شویم.

حسینی واردات کامیون های سه سال ساخت به کشور که سال گذشته شروع شد را در راستای همین الزام به نوسازی برای امکان تردد کامیون ها در کشورهای اروپایی دانست و ادامه داد: چون کامیون های ایرانی فرسوده شده بودند و اجازه تردد در کشورهای اروپایی را نداشتند با پیگیری هایی که از سوی بخش خصوصی صورت گرفت موافقت واردات کامیون های سه ساخت را دریافت کردیم. البته متاسفانه این ماجرا هم از هدف اصلی خود که نوسازی ناوگان بین المللی بود، منحرف شد.

بر اساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تنها کامیون های یورو5 به بالا اجازه تردد در اروپا را دارند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران در نهایت با تاکید بر اهمیت نوسازی ناوگان به علت بالا بودن درجه فرسودگی در حوزه های مختلف ریلی، دریایی و زمینی پیشنهاد داد حداقل اجازه تامین بخشی از احتیاج موجود به یاری واردات داده گردد و در کنار آن بسترهای لازم برای داخلی سازی لوکوموتیو، انواع شناورها و کامیون ها فراهم گردد.

او تاکید نمود: احتیاج به نوسازی یک احتیاج فوری است و نمی توان بخش حمل ونقل که ارتباط مستقمی با تمام حوزه ها از جمله فراوری و تجارت دارد را معطل فراوری داخلی کرد. امروز بخشی از فراوریات کشور به علت مهیا نبودن بسترهای حمل ریلی، دچار رسوب شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "حمل ونقل ریلی به نوسازی لوکوموتیو احتیاج فوری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل ونقل ریلی به نوسازی لوکوموتیو احتیاج فوری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید