دولت چقدر اوراق منتشر می نماید؟

به گزارش وبلاگ یاسی، با کاهش فروش نفت و در آمدهای نفتی در بودجه، در سال های اخیر فرایند فروش اوراق جهت تامین اقتصادی فرایند رو به رشدی طی کرد ولی در هر حال با وجود امتیازهایی که فروش اوراق برای دولت داشت، برگشت اصل و سود آن در زمان سر رسید و به عبارتی بدهی ایجاد شده برای دولت، موضوعی بود که بارها از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار داشت.

دولت چقدر اوراق منتشر می نماید؟

در سال گذشته با توجه به کسری بودجه، دولت حدود 100 هزار میلیاردی اوراق بدهی منتشر کرد ولی در امسال این فرایند کند شد و آنطور که انتظار می رفت اجرایی نشده است، در همین جریان حواشی زیادی در رابطه با ارتباط اوراق فروشی دولت و شرایط بازار سرمایه وجود داشت و این مطرح بود که از عوامل ریزش بورس بوده است.

موضع اخیر میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به نوعی واکنش به این جریان بود و وی در آماری که اظهار داشت بر اینکه دولت بیش از فروش اوراق تازه در پی تسویه اصل و سود اوراق گذشته است تاکید داشت.

طبق اعلام میرکاظمی دولت باید تا سال 1405 حدود 535 هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند.

آنالیز شرایط فروش اوراق در مدت اخیر نشان می دهد که در آبان ماه 11 هزار و 400 میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق منتشر شده در گذشته پرداخت نموده است.

این در حالی است که 7500 میلیارد تومان اوراق تازه برای تامین منابع بودحه منتشر شده است.

فرایند پرداخت 11 هزار و 400 میلیاردی تومانی بابت اصل و سود اوراق گذشته تا خاتمه سال در حالی ادامه دارد و حدود 45 هزار و 600 میلیارد تومان باید پرداخت گردد که شرایط فروش اوراق تازه برای تامین منابع بودجه تکلیف مشخصی ندارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "دولت چقدر اوراق منتشر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت چقدر اوراق منتشر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید