ماجرای برگشت های تجاری از فلفل تا ذرت های آلوده

به گزارش وبلاگ یاسی، تهران (پانا) - آنطور که مسئولان گمرک ایران می گویند برگشت کالاهای صادراتی از مبدا ایران و یا کالاهایی که به مقصد ایران صادر شده است موضوع عجیبی در چرخه تجارت نیست و پیش از این هم کالاها به دلایل مختلف از سوی ایران یا دیگر کشورها برگشت خورده اند.

ماجرای برگشت های تجاری از فلفل تا ذرت های آلوده

به گزارش ایسنا، طی هفته های اخیر اخبار متعددی در رابطه با برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران منتشر شد. از زمانی که فلفل های ایرانی صادر شده به روسیه با عدم پذیرش این کشور روبرو شد و یا بعد از آن اخباری در رابطه با برگشت سیب زمینی و یا محصولات دیگر از هند و یا ازبکستان مطرح بود.

اینکه علت برگشت این محصولات چه بوده، طبق آنچه که تا کنون مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده اند عمدتا به مقدار سم موجود در این اقلام بر می گردد.

اما ماجرا اینجاست که در سال های اخیر شاهد بودیم که برگشت در مواردی برای محصولات صادر شده به ایران هم رخ داده است، بر این اساس درباره جریان برگشت خوردن کالاهای صادراتی آنالیز از گمرک ایران صورت گرفت که با شرحاتی از سوی لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- همراه شد.

وی با اشاره به اینکه محصولات غذایی بین گروه یک تا چهار شامل محصولات کشاورزی، شیلاتی، دامی، میوه، صیفی، غذا می گردد، گفت: این در حالی است که در هشت ماه ابتدایی امسال از محصولات صادر شده در این گروه ها، از 9 کشور برگشت صادرات به ایران ثبت شده است که البته رقم قابل توجهی نیست.

لطیفی با بیان اینکه برگشت محصول به کشور ماجرای عجیبی در تجارت نیست، به بعضی دلایل آن اشاره نمود و گفت: یکی از موارد به ماندگاری پایین محصولات غذایی و کشاورزی بر می گردد. به هر ترتیب با توجه به فاصله زیاد با بعضی کشورها و یا تاخیر و یا اشکالاتی که در حمل کالاها وجود دارد و بعلاوه کیفیت سیستم های خنک نماینده در حوزه حمل و نقل می تواند با طولانی شدن زمان ارسال در کاهش کیفیت کالا موثر بوده و در مواردی موجب برگشت گردد.

وی به موضوع دیگری در این رابطه اشاره نمود و گفت که در رابطه با محصولات کشاورزی ممکن است مقدار سم و یا قارچ در مواردی افزایش پیدا کند که این با استاندارد مقصدی که قرار است به آن وارد گردد مطابقت نداشته و آن کشور محصول را برگشت دهد، مثلا مقدار سم موجود در یک محصول در ایران قابل استفاده باشد ولی مطابق با استانداردهای کشور دیگر نیست.

لطیفی این را هم گفت که بعضی کشورها ممکن است در طول زمان نسبت به تغییر استانداردهای خود اقدام نمایند. بر این اساس گرچه معمولا پیش از آن به کشورهای طرف واردات اعلام می نمایند ولی ممکن است در مقطعی صادرات با آنها به علت عدم انطباق با تغییرات اعمال شده با مشکل روبرو گردد و کالا مورد پذیرش قرار نگیرد.

به گفته وی، فراورینمایندگانی که محصول صادراتی دارند، فراوری را بر اساس استانداردها به خصوص کشورهای طرف واردات انجام می دهند و این کنترل صورت می گیرد اما ممکن است در بعضی موارد با اشکالاتی روبرو باشد.

سخنگوی گمرک ایران در خصوص اینکه آیا در هنگام خروج از کشور مقدار سم موجود در محصولات کشاورزی مورد آنالیز قرار نمی گیرد شرح داد: کنترل هایی که برای خروج صورت می گیرد به مقدار کنترل برای ورود نیست و وزارت جهاد کشاورزی در بخش قرنطینه کالا را از نظر آفت و استاندارد آنالیز و بعد از تایید مجوز خروج را صادر می نماید ولی در رابطه با سم با توجه به اینکه احتیاج به آزمایش دارد و زمان بر است معمولا این اتفاق نمی افتد و کشور وارد نماینده است که این کنترل ها را بیشتر انجام می دهد.

وی با بیان اینکه در تمامی کشورهای جهان ورود اقلام به ویژه اقلام غذایی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در خصوص آن سخت گیری می گردد گفت که ایران از جمله از کشورهایی است که در امر واردات مواد غذایی و امنیت آن بسیار سخت گیر است و علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو نیز صادر گردد.

سخنگوی گمرک یادآور شد : ممکن است در کالاهای وارداتی به ایران هم کالایی مطابق با استانداردهای کشور نباشد برگشت داده گردد که نمونه ای از آن ذرت های آلوده در چند سال گذشته بود که به علت عدم مطابقت با استانداردهای استفاده در ایران حتی ذره ای از این محصول وارد کشور نشد ولی در نهایت به کشورهای دیگر که از استاندارد آن استفاده می کردند مرجوع شده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ماجرای برگشت های تجاری از فلفل تا ذرت های آلوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای برگشت های تجاری از فلفل تا ذرت های آلوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید