ابلاغ شیوه نامه شناسایی و جذب استعدادهای برتر در دستگاه های اجرایی

به گزارش وبلاگ یاسی، بنیاد ملی نخبگان چند سالی است که رویکردی را برای حفظ و نگهداری استعدادهای برتر دانشگاهی در پیش گرفته است. این بنیاد در قالب چند طرح در سال های گذشته تلاش کرده تا در برابر موج مهاجرت گسترده نخبگان و استعدادهای ایرانی، زمینه برای ماندن و حفظ کردن تعداد زیادی از آنها فراهم کند. در این راستا، بنیاد چندین و چند طرح مختلف طراحی کرده است و یکی از برنامه هایش نیز مجاب کردن دستگاه های اجرایی به جذب استعدادهای برتر دانشگاهی است. در همین زمینه، این بنیاد به تازگی از ابلاغ شیوه نامه نو استخدام استعدادهای برتر در دستگاه های اجرایی خبر داده است. برای اطلاع از شرایط و مراحل استخدام استعدادهای برتر، با ما همراه باشید.

ابلاغ شیوه نامه شناسایی و جذب استعدادهای برتر در دستگاه های اجرایی

دکتر ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، به تازگی خبر از ابلاغ این شیوه نامه داده و می گوید:

در جلسه 24 خردادماه امسال به پیشنهاد مشترک بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده (3) آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه های اجرایی، با هدف شناسایی سرمایه انسانی استعدادهای برتر و جذب آنان در دستگاه های اجرایی کشور، این شیوه نامه را تصویب گشت.

آنچنان که در این شیوه نامه آمده است، فرایند جذب استعدادهای برتر دانشگاه ها در دستگاه های اجرایی چند گام مهم را در بر دارد:

هر شش ماه یکبار، فراخوان عمومی در سامانه بنیاد ملی نخبگان منتشر می شود که خبر از فرصت های استخدامی در دستگاه های اجرایی می دهد. علاقه مندان و متقاضیان کار که گمان می کنند شرایط شان مساعد شرکت در چنین طرحی است، با مراجعه به وب سایت بنیاد، اطلاعات و مدارک لازم را بارگذاری می کنند. بنیاد ملی نخبگان با همکاری دفاتر استانی خود وظیفه دارد طی 10 روز این مدارک را بررسی و راستی آزمایی کند. نتیجه این بررسی ها به کارگروه شناسایی ابلاغ می شود.

کارگروه شناسایی وظیفه نمره دهی به مدارک و قابلیت های متقاضی را دارد. این کارگروه از کننده بنیاد به عنوان رئیس کارگروه شناسایی و دست کم سه نفر از صاحب نظران حوزه فعالیت های نخبگانی تشکیل شده است. آنها با تشکیل جلسه در هریک از زمینه های تحصیلی، امتیاز نهایی متقاضیان را محاسبه می کنند و امتیاز فعالیت های متقاضیان در چهار بخش فناورانه-مهارتی، آموزشی، پژوهشی و اجتماعی-فرهنگی بر اساس شیوه نامه محاسبه خواهد شد. کارگروه نهایتا 20 روز فرصت دارد تا با برگزاری جلسات و کار کارشناسی، نتیجه نهایی را در خصوص تقاضای متقاضی اعلام کند. به این ترتیب، یک ماه پس از ثبت درخواست هر متقاضی، نتیجه بررسی ها از طریق سامانه بنیاد به او اعلام می شود.

دکتر باقری مقدم در خصوص نحوه ارزیابی شایستگی شغلی متقاضیان می گوید:

ارزیابی شایستگی های شغلی عمومی برگزیده شدگان تایید شده در کارگروه شناسایی، از طریق کانون های ارزیابی شایستگی انجام می شود و چنانچه متقاضی در کارگروه شناسایی برگزیده نشود، در صورت ارتقای فعالیت های خود می تواند پس از گذشت دست کم سه ماه از اعلام نتیجه، درخواست خود را مجدداً در سامانه بنیاد ثبت کند.

آنچنان که در این شیوه نامه آمده، مدت اعتبار برگزیده شدن بر اساس این شیوه نامه حداکثر تا دو سال پس از زمان برگزیده شدن است. متقاضیان پس از زمان مذکور می بایست مجدداً جهت بررسی پرونده در سامانه بنیاد ثبت نام کنند که البته مدت زمان دوره خدمت نظام وظیفه برای برگزیده شدگان شامل بازه زمانی این بند نمی شود.

مرحله پایانی این شیوه نامه، نحوه استخدام آنها در دستگاه های سازمانی است. آنچنان که در این شیوه نامه آمده، فرایند جذب به این گونه است که در اصلاح طرح های طبقه بندی مشاغل دستگاه های اجرایی، برگزیده شدن براساس این شیوه نامه به عنوان شرط قابل جایگزینی با مدرک تحصیلی به شرایط احراز مشاغل اختصاصی تخصصی اضافه می شود و سازمان اداری و استخدامی کشور تا پایان شهریورماه هر سال، فهرست مشاغل اصلاح شده در طرح طبقه بندی مشاغل را به بنیاد اعلام می کند و بنیاد، بانک اطلاعات برگزیده شدگان این شیوه نامه را تهیه کرده و به سازمان ارائه می دهد.

منبع: دیوار

به "ابلاغ شیوه نامه شناسایی و جذب استعدادهای برتر در دستگاه های اجرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ شیوه نامه شناسایی و جذب استعدادهای برتر در دستگاه های اجرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید